wtorek, 21 grudnia 2010

Przezwajanie silników elektrycznych

Przezwajanie silników elektrycznych może być doskonałym sposobem na naprawę uszkodzonych urządzeń. Po takiej operacji, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo pogorszenia się parametrów technicznych silnika. Jeśli jednak remonty silników elektrycznych zostają wykonane zgodnie z zasadami, to ich niektóre parametry mogą się nawet polepszyć. Stosowane obecnie druty nawojowe i lakiery izolacyjne mają zdecydowanie lepsze parametry, więc >silniki elektryczne mogą dłużej pracować w gorszych warunkach i powinny być bardziej odporne na przegrzanie. Ogólnie przyjęta norma dotycząca ceny takiej operacji to od 60 do 70% nowych silników elektrycznych.

piątek, 17 grudnia 2010

Napęd hybrydowy

Napęd hybrydowy to połączenie dwóch napędów różnego rodzaju do poruszania jednego urządzenia. Najczęściej do połączenia tego typu wykorzystywane są silniki elektryczne oraz spalinowe. Silniki elektryczne mogą pełnić rolę prądnicy i ładować akumulatory bądź kondensator podczas napędzania silnikiem spalinowym albo podczas hamowania silnikiem. Moc silnika spalinowego w takich układach wystarczy do jazdy przy optymalnych parametrach pracy z przewidzianą prędkością. W praktyce jest to około jedna czwarta mocy silników, które są obecnie stosowane. Nad całością czuwa układ elektroniczny, dzięki któremu zapewnione jest optymalne wykorzystanie energii.

wtorek, 7 grudnia 2010

Historia silnika elektrycznego

Historia napędu elektrycznego trwa dopiero ok. 170 lat. Zapoczątkowana została przez odkrycie w 1800r. ogniwa galwanicznego przez włoskiego fizyka i fizjologa Alessandro Voltę. Zbudowane ono zostało ze srebrnych i cynkowych elektrod oraz elektrolitu w postaci wody morskiej.

Silnik elektryczny został wynaleziony przez angielskiego fizyka i chemika - Michaela Faradaya. Odkrył on w roku 1831 zjawisko indukcji elektromagnetycznej, przyczyniając się do powstania elektrodynamiki oraz skonstruował tzw. tarczę Faradaya - która zapoczątkowała silniki elektryczne.

W 1834r. Moritz Herman Jacobi, fizyk i elektrotechnik pochodzenia niemieckiego, zbudował komutatorowy silnik elektryczny i zastosował go do napędzania łódki.

Pierwszy silnik elektryczny zastosowany w obrabiarce zbudował w roku 1837 amerykański konstruktor Thomas Davenport. Użył go następnie do napędu wiertarki i tokarki do drewna. Silnik ten osiągał prędkość 450 obr/min.

Pierwszy silnik miniaturowy zbudował Thomas Alva Edison w 1880 roku. Silnik miał wymiary 25 x 40 mm i osiągał prędkość 4000 obr/min. Edison zastosował go w elektrycznym piórze do sporządzania kropkowanych matryc powielaczowych, napędzając drgającą igłę w obsadce. Pióro robiło w matrycy otworki tworzące kontury liter. Elektrycznych piór Edisona wyprodukowano około 60 tysięcy sztuk [2].

Jako pierwsze zastosowanie silnika elektrycznego do napędzania dużego obiektu można przyjąć elektrowóz zasilany prądem o napięciu 150 V, zbudowany w roku 1879 przez Ernsta Wernera von Siemens.

Dwufazowy silnik indukcyjny wynalazł w roku 1887 Nikola Tesla, elektryk amerykański pochodzenia chorwackiego. W dwa lata później Michał Doliwo-Dobrowolski, elektrotechnik pochodzenia polskiego, zbudował trójfazowy silnik indukcyjny z wirnikiem klatkowym. W roku 1902 niemiecki inżynier Ernst Danielson zbudował silnik synchroniczny.